De niet te stoppen genade van God

Wanneer een topfunctionaris wordt aangeklaagd wegens corruptie of als een kerkleider wordt betrapt op
het plegen van overspel, zal je waarschijnlijk de frase “uit genade gevallen” over hen horen gebruiken. We
zijn gaan geloven dat wanneer iemand in zonde valt, hij uit de genade valt.

Maar God wil dat we weten dat wanneer iemand in zonde valt, hij niet uit genade valt – hij valt eigenlijk in
genade! Godzijdank is Zijn genade daar om de persoon weer op de been te brengen.

De Bijbel vertelt over prostituees en corrupte tollenaars-zondaars – die in Gods genade vielen en zo weer
opstonden. Als de zonde in hun leven Gods genade zou kunnen stoppen, zouden ze nooit in staat zijn
geweest Zijn genade van genezing, hulp en macht te ontvangen om te leven.

Nu is het belangrijk dat je begrijpt dat God de zonde haat omdat het onze levens, relaties en lichamen
vernietigt. Zonde is slecht! Maar de zonde wordt niet door ons overwonnen door erover te praten en te
vertrouwen op onze wilskracht om het te overwinnen. Gods genade is nodig om de zonde te vernietigen.
Eigenlijk, wanneer je onder Zijn genade bent, heeft de zonde geen heerschappij over jou (zie
Romeinen 6:14). Het is wanneer je Zijn genade ziet, dat zonde je niet zal overheersen.

De duivel zal tegen je zeggen: “Denk je dat je nog steeds Gods zegeningen kunt verwachten na wat je
vanmorgen hebt gedaan?” Op dat moment moet je jezelf eraan herinneren dat alleen Christus jouw
perfectie en gerechtigheid is. We maken allemaal fouten. Niemand van ons verdient Gods zegeningen.
Daarom pleiten we op de genade van God, Zijn overvloedige, onverdiende gunst voor ons is.
Zonde stopt niet én kan ook niet Gods genade doen stoppen. Als Zijn genade door de zonde zou kunnen
worden gestopt, zou Jezus nooit gekomen zijn om ons te redden omdat we allemaal verschrikkelijke
zondaars waren. Maar prijs God, “waar de zonde overvloedig was, was de genade nog veel groter”!

Gods genade is groter, dieper, breder en krachtiger dan alle zonden van de wereld bij elkaar
samen. Ontvang nu Zijn genade om in totale overwinning over die zwakheid of slechte gewoonte in jouw
leven!